Principy využití generativní AI ve výuce na ZŠ a SŠ
Tyto principy slouží všem pedagogům, kteří přemýšlejí, jak uchopit generativní AI ve výuce pro rozvoj žáků. Nástroje generativní umělé inteligence (GenAI) doporučujeme využívat především u starších žáků, kteří jsou již dostatečně zralí na to, aby dokázali samostatně nebo s menší podporou posoudit, zda jim GenAI skutečně pomáhá v učení.*
Pozn.: Principy vycházejí ze AI Assessment Scale, kterou vypracoval Leon Furze a popisuje ji na webových stránkách AI Assessment Scale. Původní výzkum najdete zde.
* Doporučení na základě studie Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task: arxiv.org/pdf/2506.08872.
Konkrétní principy
Otázky na míru
GenAI generuje otázky na míru, čímž podporuje hlubší porozumění tématu a aktivní přemýšlení.
Příkladem
Chatbot generuje otázky k tématu, vyzývá žáka k formulování myšlenek, prověřuje znalosti, slouží k opakování učiva...
Co tento způsob rozvíjí
Schopnost formulovat myšlenky, argumentovat, hledat souvislosti...
Proč ho využít
Umožňuje žákům učit se vlastním tempem a na aktuální úrovni jejich znalostí a dovedností.
Obsahová struktura
Žáci využívají GenAI k návrhu osnovy nebo struktury tématu.
Příkladem
Osnova slohové práce, návrh kapitol prezentace, myšlenkové mapy, struktura rozhovoru nebo argumentace...
Co tento způsob rozvíjí
Porozumění komplexitě tématu, schopnost třídit a prioritizovat informace, vytvářet logickou strukturu...
Proč ho využít
Pomáhá žákům pojmout téma komplexněji a předem si promyslet obsahovou stavbu výstupu.
Brainstorming
Žáci využívají GenAI k rozvíjení nápadů, pro inspiraci nebo hledání různých úhlů pohledu na dané téma.
Příkladem
Argumentace pro a proti, hledání různých pojetí tématu, možností či neobvyklých řešení nebo forem...
Co tento způsob rozvíjí
Posílení kreativního myšlení, schopnost rozvíjet myšlenku, vnímat téma z více úhlů pohledu a nacházet různé cesty k řešení...
Proč ho využít
Pomáhá překonat „prázdný papír“, podporuje divergentní myšlení a umožňuje žákům objevovat způsoby, jak k tématu přistoupit.
Plánování
Žáci s pomocí GenAI plánují postup práce, rozvrhují dílčí kroky a vytvářejí časový plán.
Příkladem
Rozdělení úlohy na dílčí kroky, návrh harmonogramu projektu, plán postupu při psaní slohové práce, prioritizace...
Co tento způsob rozvíjí
Schopnost organizace a realistického plánování cílů.
Proč ho využít
Pomáhá žákům rozvrhnout si práci na základě konkrétních možností.
Vylepšení výstupu
Žáci kriticky hodnotí výstup vygenerovaný pomocí AI — hledají nepřesnosti a výstup vylepšují.
Příkladem
Žáci pomocí GenAI vygenerují text na dané téma, posuzují jeho kvalitu a navrhnou vylepšení.
Co tento způsob rozvíjí
Kritické myšlení, jazykovou kulturu, schopnost posoudit kvalitu informací...
Proč ho využít
Učí žáky vnímat výstup GenAI ne jako hotový produkt, ale pouze jako výchozí bod pro další vylepšení.
Zpětná vazba
Žáci na základě daných kritérií využijí GenAI pro zhodnocení své práce a svůj výstup vylepšují.
Příkladem
Chatbot ohodnotí žákův výstup na základě pedagogem daných kritérií. Žák dle vlastního uvážení svůj výstup upraví.
Co tento způsob rozvíjí
Schopnost reflektovat vlastní práci, porozumět hodnoticím kritériím, rozlišit relevantní doporučení...
Proč ho využít
Umožňuje žákům dostat okamžitou zpětnou vazbu, učí je s ní pracovat. Výsledkem je kvalitnější výstup.
Argumentace
Žáci argumentují s chatbotem a učí se rozpoznat silné i slabé stránky jeho argumentace.
Příkladem
Diskuze s chatbotem o kontroverzním tématu, identifikace klamů ve výstupech GenAI, obhajoba vlastního názoru...
Co tento způsob rozvíjí
Argumentační dovednosti: schopnost vybudovat argumentaci, formulovat odpověď, reagovat na oponenturu... kritické myšlení.
Proč ho využít
Umožňuje bezpečně trénovat diskuzi, tříbit myšlenky a učit se rozpoznat nekvalitní nebo nepravdivé argumenty.
Role experta
Žáci využívají GenAI jako simulaci experta v daném oboru a učí se klást správné otázky.
Příkladem
Chatbot hraje roli historika, lékaře nebo vědce, žáci vedou rozhovor, získávají informace, porovnávají názory odborníků.
Co tento způsob rozvíjí
Komunikační dovednosti, hlubší porozumění tématu, schopnost tázat se a interpretovat odpovědi z různých úhlů.
Proč ho využít
Rozvíjí schopnost pracovat s odbornými informacemi, přibližuje žákům reálné aplikace poznatků.
Inovace
Žáci experimentují s GenAI, navrhují a vyvíjejí nové přístupy, které slouží v oblasti vzdělávání.
Příkladem
Vytvoření vlastního AI asistenta pro výuku, vytvoření vzdělávacího nástroje pro spolužáky...
Co tento způsob rozvíjí
Schopnost navrhovat a vytvářet technologie s reálným využitím.
Proč ho využít
Podporuje aktivní přístup žáka nejen jako uživatele, ale jako tvůrce inovativního nástroje, pro řešení existující potřeby.
Reflexe přínosu
Žáci hodnotí, zda využití GenAI v konkrétních úlohách bylo přínosem v jejich učebním procesu.
Příkladem
Zhodnocení využití GenAI v konkrétních úlohách a projektech, porovnání různých přístupů využití GenAI...
Co tento způsob rozvíjí
Schopnost přemýšlet o vlastním myšlení, volit a vyhodnocovat strategie, plánovat a řídit své učení.
Proč ho využít
Pomáhá žákům využívat GenAI vědomě a efektivně, v souladu s vlastním stylem učení.