Principy využití generativní AI ve výuce na ZŠ a SŠ

Tyto principy slouží všem pedagogům, kteří přemýšlejí, jak uchopit generativní AI ve výuce pro rozvoj žáků. Nástroje generativní umělé inteligence (GenAI) doporučujeme využívat především u starších žáků, kteří jsou již dostatečně zralí na to, aby dokázali samostatně nebo s menší podporou posoudit, zda jim GenAI skutečně pomáhá v učení.*

Pozn.: Principy vycházejí ze AI Assessment Scale, kterou vypracoval Leon Furze a popisuje ji na webových stránkách AI Assessment Scale. Původní výzkum najdete zde.

* Doporučení na základě studie Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task: arxiv.org/pdf/2506.08872.

Konkrétní principy

Otázky na míru

GenAI generuje otázky na míru, čímž podporuje hlubší porozumění tématu a aktivní přemýšlení.

Příkladem

Chatbot generuje otázky k tématu, vyzývá žáka k formulování myšlenek, prověřuje znalosti, slouží k opakování učiva...

Co tento způsob rozvíjí

Schopnost formulovat myšlenky, argumentovat, hledat souvislosti...

Proč ho využít

Umožňuje žákům učit se vlastním tempem a na aktuální úrovni jejich znalostí a dovedností.

Obsahová struktura

Žáci využívají GenAI k návrhu osnovy nebo struktury tématu.​

Příkladem

Osnova slohové práce, návrh kapitol prezentace, myšlenkové mapy, struktura rozhovoru nebo argumentace...

Co tento způsob rozvíjí

Porozumění komplexitě tématu, schopnost třídit a prioritizovat informace, vytvářet logickou strukturu...

Proč ho využít

Pomáhá žákům pojmout téma komplexněji a předem si promyslet obsahovou stavbu výstupu.

Brainstorming

Žáci využívají GenAI k rozvíjení nápadů, pro inspiraci nebo hledání různých úhlů pohledu na dané téma.

Příkladem

Argumentace pro a proti, hledání různých pojetí tématu, možností či neobvyklých řešení nebo forem...

Co tento způsob rozvíjí

Posílení kreativního myšlení, schopnost rozvíjet myšlenku, vnímat téma z více úhlů pohledu a nacházet různé cesty k řešení...

Proč ho využít

Pomáhá překonat „prázdný papír“, podporuje divergentní myšlení a umožňuje žákům objevovat způsoby, jak k tématu přistoupit.

Plánování​

Žáci s pomocí GenAI plánují postup práce, rozvrhují dílčí kroky a vytvářejí časový plán.

Příkladem

Rozdělení úlohy na dílčí kroky, návrh harmonogramu projektu, plán postupu při psaní slohové práce, prioritizace...

Co tento způsob rozvíjí

Schopnost organizace a realistického plánování cílů.

Proč ho využít

Pomáhá žákům rozvrhnout si práci na základě konkrétních možností.

Vylepšení výstupu

Žáci kriticky hodnotí výstup vygenerovaný pomocí AI — hledají nepřesnosti a výstup vylepšují.

Příkladem

Žáci pomocí GenAI vygenerují text na dané téma, posuzují jeho kvalitu a navrhnou vylepšení.

Co tento způsob rozvíjí

Kritické myšlení, jazykovou kulturu, schopnost posoudit kvalitu informací...

Proč ho využít

Učí žáky vnímat výstup GenAI ne jako hotový produkt, ale pouze jako výchozí bod pro další vylepšení.

Zpětná vazba

Žáci na základě daných kritérií využijí GenAI pro zhodnocení své práce a svůj výstup vylepšují.

Příkladem

Chatbot ohodnotí žákův výstup na základě pedagogem daných kritérií. Žák dle vlastního uvážení svůj výstup upraví.

Co tento způsob rozvíjí

Schopnost reflektovat vlastní práci, porozumět hodnoticím kritériím, rozlišit relevantní doporučení...

Proč ho využít

Umožňuje žákům dostat okamžitou zpětnou vazbu, učí je s ní pracovat. Výsledkem je kvalitnější výstup.

Argumentace

Žáci argumentují s chatbotem a učí se rozpoznat silné i slabé stránky jeho argumentace.

Příkladem

Diskuze s chatbotem o kontroverzním tématu, identifikace klamů ve výstupech GenAI, obhajoba vlastního názoru...

Co tento způsob rozvíjí

Argumentační dovednosti: schopnost vybudovat argumentaci, formulovat odpověď, reagovat na oponenturu... kritické myšlení.

Proč ho využít

Umožňuje bezpečně trénovat diskuzi, tříbit myšlenky a učit se rozpoznat nekvalitní nebo nepravdivé argumenty.

Role experta

Žáci využívají GenAI jako simulaci experta v daném oboru a učí se klást správné otázky.

Příkladem

Chatbot hraje roli historika, lékaře nebo vědce, žáci vedou rozhovor, získávají informace, porovnávají názory odborníků.

Co tento způsob rozvíjí

Komunikační dovednosti, hlubší porozumění tématu, schopnost tázat se a interpretovat odpovědi z různých úhlů.

Proč ho využít

Rozvíjí schopnost pracovat s odbornými informacemi, přibližuje žákům reálné aplikace poznatků.

Inovace

Žáci experimentují s GenAI, navrhují a vyvíjejí nové přístupy, které slouží v oblasti vzdělávání.

Příkladem

Vytvoření vlastního AI asistenta pro výuku, vytvoření vzdělávacího nástroje pro spolužáky...

Co tento způsob rozvíjí

Schopnost navrhovat a vytvářet technologie s reálným využitím.

Proč ho využít

Podporuje aktivní přístup žáka nejen jako uživatele, ale jako tvůrce inovativního nástroje, pro řešení existující potřeby.

Reflexe přínosu

Žáci hodnotí, zda využití GenAI v konkrétních úlohách bylo přínosem v jejich učebním procesu.

Příkladem

Zhodnocení využití GenAI v konkrétních úlohách a projektech, porovnání různých přístupů využití GenAI...

Co tento způsob rozvíjí

Schopnost přemýšlet o vlastním myšlení, volit a vyhodnocovat strategie, plánovat a řídit své učení.

Proč ho využít

Pomáhá žákům využívat GenAI vědomě a efektivně, v souladu s vlastním stylem učení.