Jak učit a hodnotit ve věku GenAI

V této kapitole se věnujeme obecnému rámci Pět úrovní využití generativní AI (dále jen GenAI). Je to obecný rámec navržený Leonem Furzem, který pomáhá pedagogům určovat a komunikovat míru zapojení GenAI v úlohách. Podporuje férové a vědomé používání této technologie ve výuce tak, aby sloužila pro rozvoj žáků.

Pozn.: Strategii Pěti úrovní využití GenAI vypracoval Leon Furze a popisuje ji na webových stránkách AI Assessment Scale. Původní výzkum najdete zde.

Pět úrovní využití GenAI

Žádná GenAI

První úroveň představuje aktivity v kontrolovaném prostředí, kde používání GenAI nástrojů není povoleno. Žáci pracují samostatně, aby bylo možné ověřit jejich skutečné znalosti, dovednosti a porozumění.

Kdy je vhodné tuto úroveň využít

Při ověřování individuálních znalostí a dovedností žáka a porozumění tématu. Pro rozvoj analytických dovedností a aplikace poznání v praxi.

Na co si dát pozor

Je třeba rozlišovat mezi nepovolenými GenAI nástroji a kompenzačními technologiemi pro žáky se speciálními potřebami, aby byla zajištěna rovnost podmínek.

Příprava s GenAI

Na této úrovni může být GenAI užitečným pomocníkem při plánování a rozvíjení nápadů. Zároveň by úlohy pro žáky měly cíleně navrženy tak, aby prověřily jejich schopnost výstupy GenAI dále rozvíjet, nikoli jen převzít.

Kdy je vhodné tuto úroveň využít

Pro podporu tvůrčího myšlení, strukturovaného uvažování a schopnosti plánování.

Co je náplní

GenAI je využívána pro brainstorming, návrh osnovy či scénáře, návrhu argumentace nebo pro plánování struktury případně časové osy vypracování projektu nebo dílčí úlohy.

Spolupráce s GenAI

Na této úrovni je GenAI vnímána jako pomocník, zejména v kontextu zpětné vazby. Klade důraz na rozvoj kritického myšlení — konkrétně schopnost rozpoznat chyby, předsudky či nepřesnosti v generovaném textu.

Kdy je vhodné tuto úroveň využít

Pro rozvoj kritického myšlení a čtení s porozuměním, schopnost posoudit zpětnou vazbu a na jejím základě zkvalitnit vlastní výstup.

Co je náplní

GenAI poskytuje zpětnou vazbu na žákův výstup na základě daných kritérií. Může jít například o hledání širších souvislostí, faktickou správnost, stylistiku, srozumitelnost a podobně.

GenAI naplno

Oproti předešlým úrovním, tato přináší posun od řízeného používání GenAI k ověřování toho, co žák skutečně umí a jak smysluplně a efektivně využívá nástroje GenAI k řešení problémů a rozvoji vlastního myšlení.

Kdy je vhodné tuto úroveň využít

Pro zvládnutí komplexní úlohy v omezeném čase, podporu samostatnosti a pro rozvoj tvůrčího myšlení.

Co je náplní

Žáci řeší zadanou úlohu s libovolnou technologií a jsou hodnoceni jak za návrh řešení, tak za způsob, jakým nástroje použili.

Objevování GenAI

Na této nejvyšší úrovni GenAI není pouze nástrojem, ale hlavně prostředkem k objevování nových cest ve vzdělávání. Místo aby využití GenAI omezovala nebo řídila, tato úroveň podporuje vznik originálních přístupů a výstupů napříč obory. Navazuje na principy, jako je autenticita či kritické myšlení, a posouvá je dál — i do oblastí, které jsou zatím spíše vizí než běžnou praxí.

Kdy je vhodné tuto úroveň využít

V projektové nebo badatelské výuce na základních a středních školách. Na vysokoškolské úrovni.

Co je náplní

Žáci a studenti nejen využívají GenAI, ale sami navrhují nové způsoby jejího použití a posouvají je za hranice běžného generování textů a obrázků.