Jak učit a hodnotit ve věku umělé inteligence
Protože je tak snadné během chvilky vygenerovat velmi dobře znějící text a další média, je třeba zamýšlet se nad tím, jaké zadáváme úkoly, jaké aktivity pro žáky vymýšlíme a za co a jak je hodnotíme. Existují na to velmi praktické strategie.
Pět úrovní využití AI ve vzdělávání
Na základě vzdělávacího cíle můžete využít AI v různých úrovních. Tuto strategii vypracoval Australan Leon Furze a popisuje ji na svém blogu.
Žádná AI
Žáci pracují zcela bez pomoci AI (v kontrolovaném prostředí). Jsou hodnoceni pouze na základě svých znalostí, dovedností a porozumění tématu.
- Při ověřování individuálních znalostí a dovedností žáka
- U testů a zkoušek, kde je důležité posoudit vlastní schopnosti bez
vnější pomoci - Při úkolech, které mají prověřit základní porozumění tématu
- Vypracování písemných výstupů psaných ve třídě
- Samostatná analýza a interpretace textů
- Diskuze
- Dovednost formulovat vlastní myšlenky a argumenty
- Samostatnost a schopnost aplikovat získané vědomosti
- Pracovat bez závislosti na externích nástrojích
- Schopnost zapamatovat si
- Porozumění a aplikaci klíčových konceptů
- Autenticitu a kvalitu práce bez vnější podpory
Příprava s AI
Žák může AI využít k přípravě, například pro brainstorming, vytvoření osnovy nebo získání základních informací. AI zde slouží jako podpora při plánování, ale samotné vypracování úkolu musí žák zvládnout samostatně.
- Při rozvoji dovedností v organizaci myšlenek a plánování práce
- Když je cílem naučit žáky efektivně využívat AI jako pomocný
nástroj, nikoli jako hlavní zdroj odpovědí
- AI pomáhá s návrhem osnovy, ale text píše žák
- AI generuje klíčová témata pro projekt, ale zpracování a
argumentace jsou na žákovi - AI pomáhá s prvotním vyhledáváním zdrojů, ale žák si vybírá,
které použije
- Schopnost analyzovat a zpracovávat informace
- Čtění s porozuměním
- Plánování a organizaci práce
- Schopnost analyzovat, ověřovat a posoudit výstupy AI
- Komplexitu, hloubku, originalitu, srozumitelnost… konečného
zpracování
Spolupráce s AI
Žák může využít AI nejen při plánování, ale i při samotném zpracování úkolu — například k vygenerování návrhu textu, získání zpětné vazby nebo úpravám. Klíčové je, že žák AI výstupy kriticky posuzuje a dále s nimi pracuje dle svých potřeb.
- Při aktivitách, kde AI může zefektivnit práci, ale žák musí prokázat
porozumění tématu - Pro zvýšení kvality vlastních výstupů na základě zpětné vazby AI
- Když chceme žáky učit odpovědně a smysluplně využívat AI jako nástroj pro tvorbu a kreativitu
- Žák spolupracuje s AI při psaní eseje
- AI poskytuje zpětnou vazbu na text, který žák vypracoval
- AI navrhne možné způsoby řešení problému, žák vybírá ta nejvhodnější a následně výběr zdůvodní
- Schopnost rozlišovat kvalitní a relevantní informace od těch méně
přínosných - Dovednost efektivní spolupráce s AI
- Kreativní využívání digitálních nástrojů
- Kvalitu konečné práce po zapracování zpětné vazby
- Míru kreativity využívání AI
- Vlastní porozumění tématu
AI naplno
Žák může AI využít ke splnění většiny nebo všech částí úkolu. Klíčovým prvkem je schopnost správně zadávat pokyny AI, hodnotit výsledky a upravovat je tak, aby odpovídaly cílům zadání.
- Při výuce efektivního používání AI nástrojů v praxi
- Při rozvoji kritického myšlení
- Při úkolech zaměřených na řízení procesu spíše než na samotnou
tvorbu obsahu
- AI vygeneruje odborný text, avšak výstupem je následná žákova
analýza a posouzení - Žák používá AI ke generování možných řešení složitého problému
- Schopnost efektivního zadávání pokynů AI
- Kritické myšlení při hodnocení AI výstupů
- Práci s technologiemi v rámci reálných úloh
- Efektivitu využití AI k dosažení vlastních cílů
- Kvalitu, hloubku a komplexitu posouzení výstupu AI žákem
- Schopnost reflektovat využití AI ve vlastní práci
Objevování AI
AI je využívána kreativně k řešení problémů, hledání nových přístupů a vytváření inovativních řešení. Žáci i učitelé společně objevují, jak lze AI uplatnit v dané oblasti studia.
- Při výuce pokročilé práce s AI a objevování nových možností
- Když je cílem podpořit kreativitu a inovativní přístup k řešení
problémů - Při projektové a badatelské výuce
- Žák a pedagog společně navrhují nový způsob využití AI ve výuce
- AI pomáhá analyzovat komplexní problém a hledat nové
souvislosti - Experimentování s různými AI nástroji k nalezení nejlepšího
řešení
- Kreativní myšlení a inovativní přístup
- Schopnost zkoumat nové technologie
- Schopnost spolupráce mezi žáky a pedagogem
- Originalitu a efektivitu využití AI
- Schopnost objevovat nové aplikace AI
- Kritickou reflexi a schopnost hodnotit možnosti a limity AI
Principy hodnocení
Pokuste se vymýšlet taková zadání, která vedou ke kontextuálnímu pochopení a sebepoznání. Můžete vyzkoušet následující:
- Pokládejte otázky, které vyžadují komplexní odpovědi a žáci při jejich hledání musí čerpat z různorodých zdrojů.
- Stavte žáky před komplexní problémy a nechte je navrhovat různé scénáře jejich řešení. Výstupem je tedy vyhodnocení správnosti postupu.
- Nechte žáky, aby kriticky posuzovali, vyhodnocovali nebo interpretovali odpovědi umělé inteligence.
- Pro hodnocení požadujte kombinované výstupy — například portfolia, deníky, apod.
- Chtějte, aby žáci řešili reálné problémy, se kterými se skutečně budou v životě setkávat.
Z těchto doporučení vyplývá, že školy, které už v minulosti začaly přistupovat k výuce v duchu konstruktivismu, vyučovaly projektově, badatelsky, integrovaly předměty do tematických bloků a formativně hodnotily, nemají v současné situaci skoro žádný problém.
Děti mohou, a některé skutečně budou, podvádět, když je budeme hodnotit na základě jednoho vypracovaného testu nebo například eseje. Ale pokud je budeme kontinuálně oceňovat (a hodnotit) na základě procesu jejich učení (formativní hodnocení), problém s podváděním se vytrácí. Děti budou GAI využívat jako jeden z mnoha dalších nástrojů.
Klaďte důraz na porozumění
Jak zní vaše odpověď na otázku: „Umíte si představit, že byste ohodnotili na výbornou práci, která byla kompletně vygenerovaná AI?“
Ti, kteří odpovídají ano, pravděpodobně rozumí, co to obnáší. Je třeba mít vizi, vědět, jak má výsledek vypadat. Složité problémy rozložit na menší části. Umět s aplikacemi správně komunikovat (tzv. promptovat). A samozřejmě vygenerovaný výstup je třeba kriticky posoudit, porozumět mu. Měli bychom po žácích chtít takový výstup umět interpretovat a ideálně s ním dále pracovat.
Sečteno, podtrženo — získat kvalitní výstupy z AI generativních aplikací neznamená mnohdy zjednodušit si práci. Často to vyžaduje celé spektrum dovedností a ty je třeba praxí neustále rozvíjet. Tou hlavní je samozřejmě kritické myšlení.