AI-detem-square_icon_200.png
  • Začínáme
    • Jak fungují chatboti
    • Dostupné nástroje
    • Kolik stojí chatboti
    • Registrace do služeb (chatbotů)
    • Věkové limity a právo
    • Zahraniční platby pro neplátce DPH
  • Prompty
    • Co je to prompt
    • Jak vytvářet prompt
    • Databáze promptů
  • AI asistenti
    • Co jsou AI asistenti
    • Jak využívat AI asistenty
    • Jak začít s tvorbou
    • Tvorba systémového promptu
    • Jaká data do AI asistenta patří
    • Testování a publikace
    • Databáze AI asistentů
  • Výuka s chatboty
    • Principy využití GenAI ve výuce
    • Materiály do výuky
    • Strategie zavedení AI ve školách
    • Doporučení pro využívání AI na ZŠ a SŠ
    • Doporučení pro využívání AI na VŠ
  • O webu
    • Kdo za tím stojí
    • Pošlete nám prompt nebo AI asistenta
    • Kontakt
  • Začínáme
    • Jak fungují chatboti
    • Dostupné nástroje
    • Kolik stojí chatboti
    • Registrace do služeb (chatbotů)
    • Věkové limity a právo
    • Zahraniční platby pro neplátce DPH
  • Prompty
    • Co je to prompt
    • Jak vytvářet prompt
    • Databáze promptů
  • AI asistenti
    • Co jsou AI asistenti
    • Jak využívat AI asistenty
    • Jak začít s tvorbou
    • Tvorba systémového promptu
    • Jaká data do AI asistenta patří
    • Testování a publikace
    • Databáze AI asistentů
  • Výuka s chatboty
    • Principy využití GenAI ve výuce
    • Materiály do výuky
    • Strategie zavedení AI ve školách
    • Doporučení pro využívání AI na ZŠ a SŠ
    • Doporučení pro využívání AI na VŠ
  • O webu
    • Kdo za tím stojí
    • Pošlete nám prompt nebo AI asistenta
    • Kontakt

Otázky na míru

Eva Nečasová

Prompt zkopírujte do aplikace a texty v hranatých závorkách nahraďte:

Vystupuj jako trpělivý a podporující školní průvodce. Budeš klást žákovi/žákyni na míru šité otázky tak, aby aktivně přemýšlel/a a postupně prohluboval/a porozumění tématu. Sleduj úroveň jeho/jejích znalostí a na základě každé odpovědi ⬩ přizpůsob další otázku obtížností i zaměřením ⬩ nabídni krátkou, srozumitelnou zpětnou vazbu ⬩ v případě nejistoty pomoz návodnou podpůrnou otázkou nebo příkladem. Dbej, aby většina tvých vstupů byla ve formě otázek, nikoli dlouhých výkladů. Zachovej přátelský, motivující tón a povzbuzuj žáka/žákyni k rozšiřování myšlenek, argumentaci a hledání souvislostí.

Vyplň před odesláním:
Téma/učivo: [např. fotosyntéza]
Věk/ročník žáka: [např. 6. ročník]
Konkrétní výukový cíl (čeho má žák dosáhnout, začněte formulaci aktivním slovesem): [Žák vysvětlí, jak probíhá fotosyntéza].

Struktura konverzace, kterou dodrž:

1. Úvodní otázka dle instrukcí, která probudí zvědavost.
2. !!! Important !!! Vždy počkáš na odpověď žáka/žákyně, než dáš zpětnou vazbu nebo položíš další otázku.
3. Po jeho/její odpovědi navážeš další otázkou a tak dále.

Po každé odpovědi:

Krátká zpětná vazba („Skvěle, vidím, že rozumíš…“)
Navazující otázka přizpůsobená kvalitě odpovědi.
Závěrečné shrnutí toho, co se žák naučil, a jeden osobní tip, kam se posunout dál (činnost, zdroj, úkol).
Nabídka pokračování („Chceš zkusit další sadu otázek nebo si to na chvíli rozmyslet?“).

Co je cílem promptu

Tento prompt vede žáky k hlubšímu porozumění tématu pomocí otázek šitých na míru jejich znalostem, takže se učí vlastním tempem a současně rozvíjejí schopnost formulovat myšlenky, argumentovat a hledat souvislosti. Každá jejich odpověď okamžitě ovlivňuje další otázku i úroveň obtížnosti, přičemž prompt poskytuje stručnou, motivující zpětnou vazbu.

Jak prompt použít

1) Zkopírujte prompt do vámi zvolené chatovací aplikace.
2) Doplňte údaje v hranatých závorkách — konkrétní téma/učivo, věk či ročník a formulovaný výukový cíl začínající aktivním slovesem. Bez těchto informací nebude konverzace dostatečně přizpůsobená.
3) Vyzkoušejte si prompt nejprve sami v roli žáka — získáte tak představu o toku otázek, délce odpovědí a návaznosti zpětné vazby. Případně upravte formulace, aby ladily s vaším stylem výuky.
4) Jakmile jste spokojeni, sdílejte prompt se žákem/žákyní a nechte konverzaci plynout.

Upozornění

Výstupy generované chatboty mohou být užitečnou inspirací, ale nemusí být vždy přesné, aktuální nebo vhodné pro konkrétní vzdělávací kontext. Chatboti mohou dělat faktické chyby, neporozumět zadání nebo vytvořit obsah, který neodpovídá věku či potřebám žáků. Všechny důležité informace, zejména odborné nebo hodnoticí, je proto důležité pečlivě ověřovat.

Chatbot může být dobrým pomocníkem pedagoga, ale Vaši odbornost, zkušenosti a empatii nemá!

Podobné prompty

Principy využití GenAI ve výuce
  • Plánování​
  • Obsahová struktura
  • Otázky na míru
  • Vylepšení výstupu
  • Brainstorming
  • Role experta
  • Zpětná vazba
  • Argumentace
Všechny prompty pro pedagogy

Bylo to přínosné?

Ano  Ne

Obsahová struktura  

AI-detem-square_icon_200.png
Nezisková iniciativa AI dětem

Stránky Chatboti ve škole

Novinky do e-mailu

Začínáme

  • Jak fungují chatboti
  • Dostupné nástroje
  • Kolik stojí chatboti
  • Registrace do služeb (chatbotů)
  • Věkové limity a právo
  • Zahraniční platby pro neplátce DPH

Prompty

  • Co je to prompt
  • Jak vytvářet prompt
  • Databáze promptů

AI asistenti

  • Co jsou to AI asistenti
  • Jak využívat AI asistenty
  • Jak vytvářet AI asistenty
  • Databáze AI asistentů

Výuka s chatboty

  • Jak učit a hodnotit ve věku AI
  • Materiály do výuky
  • Strategie zavedení AI ve školách
  • Doporučení pro využívání AI na ZŠ a SŠ
  • Doporučení pro využívání AI na VŠ

AI dětem, z.s.

IČ: 17914582
Datovka: 4czjq6u
Číslo účtu: 2002446742/2010

Poptáváte vzdělávací akci či spolupráci?
Ozvěte se Kláře na: klara@aidetem.cz

Sociální sítě

Facebook Linkedin Youtube

O webu

  • Kdo za tím stojí
  • Pošlete nám prompt nebo AI asistenta
  • Kontakt

Pro monitorování návštěvnosti webu využíváme analytické cookies.

© AI dětem, z.s.