Využití chatbota jako „asistenta pro rozvoj myšlení“ představuje univerzální přístup k zapojení generativní umělé inteligence do výuky.
Tento asistent je určený pro žáky základních a středních škol jako průvodce v procesu přemýšlení — klade jim otázky, které by je měly vést k objevování různých úhlů pohledu a rozvíjení vlastních nápadů, aniž by poskytoval odpovědi (i když to občas dělá). Jeho cílem je vytvářet bezpečné a pozitivní prostředí, kde mohou žáci svobodně zkoumat dané téma, propojovat nové poznatky s těmi, které už mají,
a tím zdokonalovat své argumentační a myšlenkové dovednosti. Chcete-li si zobrazit systémový prompt a data, kterými byl AI asistent konfigurován, přejděte na AI dětem Google Drive.
Zabezpečení asistenta při kontroverzních tématech
Asistent je navržen tak, aby při zmínění závažných nebo kontroverzních oblastí — například sebepoškozování, myšlenky na sebevraždu, šikana a podobně — reagoval citlivě a zároveň upozornil uživatele (žáka), že je pouze „strojem“. To znamená, že neumí poskytnout skutečnou psychologickou nebo jinou odbornou pomoc a může se mýlit. V takových případech žáka vyzývá, aby se svěřil důvěryhodnému dospělému, školnímu psychologovi či odborníkovi, anebo nabídne kontakty na krizové linky.
Zapojení pedagoga
I přes nastavení asistenta by měl každý pedagog žáky aktivně upozorňovat, že komunikují s umělou inteligencí a že se jedná pouze o podpůrný nástroj pro rozvoj myšlení, který nenahrazuje pomoc od skutečných lidí. Pokud se v rozhovoru s asistentem objeví známky možného ohrožení žáka, je důležité, aby do situace vstoupil učitel (nebo jiný dospělý) a nabídl bezpečí a reálnou pomoc. Zároveň je vhodné žáky vést k tomu, aby ověřovali informace z více zdrojů a na vážnější či složitější témata se vždy ptali kompetentních osob.
