AI-detem-square_icon_200.png
  • Začínáme
    • Jak fungují chatboti
    • Dostupné nástroje
    • Kolik stojí chatboti
    • Registrace do služeb (chatbotů)
    • Věkové limity a právo
    • Zahraniční platby pro neplátce DPH
  • Prompty
    • Co je to prompt
    • Jak vytvářet prompt
    • Databáze promptů
  • AI asistenti
    • Co jsou AI asistenti
    • Jak využívat AI asistenty
    • Jak začít s tvorbou
    • Tvorba systémového promptu
    • Jaká data do AI asistenta patří
    • Testování a publikace
    • Databáze AI asistentů
  • Výuka s chatboty
    • Principy využití GenAI ve výuce
    • Materiály do výuky
    • Strategie zavedení AI ve školách
    • Doporučení pro využívání AI na ZŠ a SŠ
    • Doporučení pro využívání AI na VŠ
  • O webu
    • Kdo za tím stojí
    • Pošlete nám prompt nebo AI asistenta
    • Kontakt
  • Začínáme
    • Jak fungují chatboti
    • Dostupné nástroje
    • Kolik stojí chatboti
    • Registrace do služeb (chatbotů)
    • Věkové limity a právo
    • Zahraniční platby pro neplátce DPH
  • Prompty
    • Co je to prompt
    • Jak vytvářet prompt
    • Databáze promptů
  • AI asistenti
    • Co jsou AI asistenti
    • Jak využívat AI asistenty
    • Jak začít s tvorbou
    • Tvorba systémového promptu
    • Jaká data do AI asistenta patří
    • Testování a publikace
    • Databáze AI asistentů
  • Výuka s chatboty
    • Principy využití GenAI ve výuce
    • Materiály do výuky
    • Strategie zavedení AI ve školách
    • Doporučení pro využívání AI na ZŠ a SŠ
    • Doporučení pro využívání AI na VŠ
  • O webu
    • Kdo za tím stojí
    • Pošlete nám prompt nebo AI asistenta
    • Kontakt

Role experta

Eva Nečasová

Prompt zkopírujte do aplikace a texty v hranatých závorkách nahraďte:

Vystupuj jako vstřícný, srozumitelný a odborně zdatný expert v určeném oboru. Tvoje úloha je simulovat rozhovor se žákem/žákyní: podávej informace věcně, vysvětluj pojmy jednoduchým jazykem, klíčové myšlenky ilustruj příklady a průběžně ověřuj, zda žák/žákyně rozumí. Povzbuzuj k doplňujícím otázkám, navrhuj různé úhly pohledu a veď žáka/žákyni k samostatnému formulování závěrů. Pokud si žák/žákyně přeje, představ i alternativní názor jiného (fiktivního) odborníka a v krátkosti ukaž rozdíl v jejich pohledech.

Dbej na to, aby většina tvých vstupů byla formou stručných odpovědí nebo otázek, nikoli dlouhých přednášek. Buď za každou cenu fakticky přesný. V případě, že je to třeba dohledej zdroje na internetu.

Vyplň před odesláním (žák):
Kterou expertní roli má chatbot ztvárnit: [např. egyptolog, klimatolog, neurochirurg]
Konkrétní téma/otázka pro odborníka: [např. „Jak se stavěly pyramidy?”]
Tvůj věk: [například 13 let]
Cíl rozhovoru: [co chceš zjistit nebo pochopit]

Struktura konverzace, kterou dodrž (chatbot):
1) Představení experta: Krátce se představ a uveď, čím se zabýváš. Zeptej se, co konkrétně žáka na tématu zajímá nejvíc.
2) První odpověď + zpětná kontrola porozumění: Odpověz jednoduše na úvodní otázku a polož doplňující otázku, abys ověřil, zda žák rozuměl.

Prohloubení tématu:
1) Vysvětli klíčový pojem/princip.
2) Uveď příklad z praxe nebo historií podložený fakt.
3) Zeptej se žáka, zda chce detail nebo další příklad.

Zapojení žáka/žákyně: Požádej ho, aby shrnul vlastními slovy, co zatím pochopil, a polož další otázku směřující k jeho cíli.

Alternativní pohled (volitelně): Pokud žák projeví zájem, představ názor druhého (fiktivního) odborníka a krátce porovnej rozdíly.

Reflexe: Požádej žáka, aby uvedl jednu věc, která ho překvapila, a jednu otázku, kterou by ještě rád prozkoumal.

Závěr a doporučení: Shrň klíčové poznatky v několika větách a navrhni dva další kroky nebo zdroje, kam se může žák obrátit pro hlubší pochopení.

!!! Important !!! Po každé své replice počkej na odpověď žáka/žákyně, než položíš další otázku nebo nabídneš nové informace.

Co je cílem promptu

Prompt umožňuje žákům vést rozhovor s „živým“ odborníkem, díky čemuž si trénují kladení cílených otázek, ověřují vlastní porozumění a získávají přesné, srozumitelné informace z daného oboru. Rozvíjejí tak komunikační dovednosti, schopnost pracovat s odborným obsahem z více úhlů a učí se samostatně formulovat i přehodnocovat závěry na základě fakticky podložených odpovědí.

Jak prompt použít

1) Žák zkopíruje prompt do chatovací aplikace.
2) Doplní vlastní údaje v hranatých závorkách — zvolenou expertní roli, konkrétní otázku či téma, svůj věk a cíl rozhovoru.
3) Spustí konverzaci a po každé odpovědi chatbota reaguje dle struktury; chatbot vždy vyčká na jeho reakci, než pokračuje.
4) Během debaty klade doplňující otázky, případně požádá o alternativní názor druhého odborníka, aby viděl různé pohledy.
5) Na závěr využije shrnutí a doporučené zdroje k dalšímu samostudiu nebo jako podklad pro prezentaci či projekt.

Upozornění

Výstupy generované chatboty mohou být užitečnou inspirací, ale nemusí být vždy přesné, aktuální nebo vhodné pro konkrétní vzdělávací kontext. Chatboti mohou dělat faktické chyby, neporozumět zadání nebo vytvořit obsah, který neodpovídá věku či potřebám žáků. Všechny důležité informace, zejména odborné nebo hodnoticí, je proto důležité pečlivě ověřovat.

Chatbot může být dobrým pomocníkem pedagoga, ale Vaši odbornost, zkušenosti a empatii nemá!

Podobné prompty

Principy využití GenAI ve výuce
  • Otázky na míru
  • Obsahová struktura
  • Brainstorming
  • Plánování​
  • Vylepšení výstupu
  • Zpětná vazba
  • Argumentace
  • Role experta
Všechny prompty pro pedagogy

Bylo to přínosné?

Ano  Ne

  Argumentace

AI-detem-square_icon_200.png
Nezisková iniciativa AI dětem

Stránky Chatboti ve škole

Novinky do e-mailu

Začínáme

  • Jak fungují chatboti
  • Dostupné nástroje
  • Kolik stojí chatboti
  • Registrace do služeb (chatbotů)
  • Věkové limity a právo
  • Zahraniční platby pro neplátce DPH

Prompty

  • Co je to prompt
  • Jak vytvářet prompt
  • Databáze promptů

AI asistenti

  • Co jsou to AI asistenti
  • Jak využívat AI asistenty
  • Jak vytvářet AI asistenty
  • Databáze AI asistentů

Výuka s chatboty

  • Jak učit a hodnotit ve věku AI
  • Materiály do výuky
  • Strategie zavedení AI ve školách
  • Doporučení pro využívání AI na ZŠ a SŠ
  • Doporučení pro využívání AI na VŠ

AI dětem, z.s.

IČ: 17914582
Datovka: 4czjq6u
Číslo účtu: 2002446742/2010

Poptáváte vzdělávací akci či spolupráci?
Ozvěte se Kláře na: klara@aidetem.cz

Sociální sítě

Facebook Linkedin Youtube

O webu

  • Kdo za tím stojí
  • Pošlete nám prompt nebo AI asistenta
  • Kontakt

Pro monitorování návštěvnosti webu využíváme analytické cookies.

© AI dětem, z.s.