Strategie zavedení umělé inteligence ve školách

Jaké se nabízí konkrétní strategie pro zavedení umělé inteligence na všech úrovních školy a jejich udržitelnost v různých časových horizontech shrnuje zahraniční výzkum Jasona Lodge, proděkana a docenta pedagogické psychologie na univerzitě v Queenslandu.

Tato tabulka znázorňuje udržitelnost různých přístupů ke generativní umělé inteligenci (GAI) v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém horizontu. Životaschopnost je znázorněna pomocí semaforu.

Co z toho vyplývá

Školy, které ignorují nebo zakazují aplikace generativní AI, to nebudou mít v dlouhodobějším horizontu lehké, protože tyto technologie se stávají standardem v mnoha digitálních nástrojích a vyhledávacích systémech.

Některé školy zvažují regulaci jejího užívání (ať už částečnou nebo úplný zákaz). Výhodný se zdá přístup povolit GAI v konkrétních úlohách. Naopak nevýhodná se zdá změna systému hodnocení s ohledem na současné limitace GAI.

Jako životaschopný přístup vychází změna systému hodnocení, pokud školy uvažují nad jeho proměnou v dlouhodobém horizontu s předpokladem, že se schopnosti GAI budou rapidně zlepšovat.