Jak učit a hodnotit ve věku umělé inteligence

Protože je tak snadné během chvilky vygenerovat velmi dobře znějící text a další média, je třeba zamýšlet se nad tím, jaké zadáváme úkoly, jaké aktivity pro žáky vymýšlíme a za co a jak je hodnotíme. Existují na to velmi praktické strategie.

Pět úrovní využití AI ve vzdělávání

Na základě vzdělávacího cíle můžete využít AI v různých úrovních. Tuto strategii vypracoval Australan Leon Furze a popisuje ji na svém blogu.

Bez AI

Úkol musí být splněn zcela bez pomoci AI v kontrolovaném prostředí. Žáci se spoléhají pouze na své vlastní znalosti a dovednosti.

Příprava s AI

AI může být použita v přípravě, například pro brainstorming, tvorbu osnov nebo počáteční orientaci v daném tématu. Hlavní důraz je kladen na efektivní využití AI pro plánování a tvorbu nápadů, ale žáci by měli být schopni tyto nápady samostatně rozvíjet a zdokonalovat.

Spolupráce s AI

AI může pomáhat při plnění úkolů, například při generování nápadů, psaní, poskytování zpětné vazby nebo při úpravách textu. Žáci by měli kriticky posoudit a upravit výstupy AI, aby prokázali své porozumění.

AI bez limitu

Žáci mohou využívat AI volně, ale musí se zaměřit na rozvoj efektivní spolupráce s AI a zároveň rozvoj kritického myšlení. AI může být použita k plnění jakékoliv části úkolu. Žáci zadávají úkoly AI a využívají ji k dosažení cílů zadání. Na této úrovni je třeba aktivně zapojit AI pro dosahování cílů a řešení problémů.

Prozkoumávání AI

AI je využívána kreativně k řešení problémů, vytváření nových poznatků nebo hledání inovativních řešení. Žáci a učitelé mohou společně vytvářet úkoly, které zkoumají unikátní využití AI v daném oboru.

Principy hodnocení

Pokuste se vymýšlet taková zadání, která vedou ke kontextuálnímu pochopení a sebepoznání. Můžete vyzkoušet následující:

Z těchto doporučení vyplývá, že školy, které už v minulosti začaly přistupovat k výuce v duchu konstruktivismu, vyučovaly projektově, badatelsky, integrovaly předměty do tematických bloků a formativně hodnotily, nemají v současné situaci skoro žádný problém.

Děti mohou, a některé skutečně budou, podvádět, když je budeme hodnotit na základě jednoho vypracovaného testu nebo například eseje. Ale pokud je budeme kontinuálně oceňovat (a hodnotit) na základě procesu jejich učení (formativní hodnocení), problém s podváděním se vytrácí. Děti budou GAI využívat jako jeden z mnoha dalších nástrojů.

Klaďte důraz na porozumění

Jak zní vaše odpověď na otázku: „Umíte si představit, že byste ohodnotili na výbornou práci, která byla kompletně vygenerovaná AI?“

Ti, kteří odpovídají ano, pravděpodobně rozumí, co to obnáší. Je třeba mít vizi, vědět, jak má výsledek vypadat. Složité problémy rozložit na menší části. Umět s aplikacemi správně komunikovat (tzv. promptovat). A samozřejmě vygenerovaný výstup je třeba kriticky posoudit, porozumět mu. Měli bychom po žácích chtít takový výstup umět interpretovat a ideálně s ním dále pracovat.

Sečteno, podtrženo — získat kvalitní výstupy z AI generativních aplikací neznamená mnohdy zjednodušit si práci. Často to vyžaduje celé spektrum dovedností a ty je třeba praxí neustále rozvíjet. Tou hlavní je samozřejmě kritické myšlení.