Jak učit a hodnotit ve věku GenAI
V této části webu Chatboti ve škole najdete databázi návodů pro koncipování aktivit, které vám pomohou smysluplně zapojit generativní umělou inteligenci do výuky (nebo ji naopak vědomě vynechat). Aktivity jsou přehledně roztříděny podle toho, jakou úroveň myšlení u žáků rozvíjejí (např. zapamatování, porozumění, analýzu či aplikaci poznatků) a zároveň jakou roli v nich hraje AI (od úplného zákazu až po kreativní spolupráci).
U každé aktivity najdete popis cíle, doporučení, co rozvíjí, jak ji lze ve třídě zorganizovat a jak formulovat výukové cíle pomocí vhodných sloves. Můžete si tak snadno vybrat úlohy, které odpovídají vašemu stylu výuky, schopnostem žáků i vašemu postoji k AI.
Pozn.: Strategii Pěti úrovní využití AI vypracoval Leon Furze a popisuje ji na webových stránkách AI Assessment Scale. Původní výzkum najdete zde. Úrovně myšlení (kognitivní úrovně) jsou formulovány v rámci Nová taxonomie vzdělávacích cílů (Marzano, Kendall). Tento rámec upravuje a rozvíjí revidovanou Bloomovu taxonomii.
Žádná AI
První úroveň představuje aktivity v kontrolovaném prostředí, kde používání GenAI nástrojů není povoleno. Žáci pracují samostatně, aby bylo možné ověřit jejich skutečné znalosti, dovednosti a porozumění.
Kdy je vhodné tuto úroveň využít
Při ověřování individuálních znalostí a dovedností žáka a porozumění tématu. Pro rozvoj analytických dovedností a aplikace poznání v praxi.
Na co si dát pozor
Je třeba rozlišovat mezi nepovolenými AI nástroji a kompenzačními technologiemi pro žáky se speciálními potřebami, aby byla zajištěna rovnost podmínek.
Příklady aktivit pro rozvoj...
Příprava s AI
Na této úrovni může být GenAI užitečným pomocníkem při plánování a rozvíjení nápadů. Zároveň by úlohy pro žáky měly cíleně navrženy tak, aby prověřily jejich schopnost výstupy GenAI dále rozvíjet, nikoli jen převzít.
Kdy je vhodné tuto úroveň využít
Pro podporu tvůrčího myšlení, strukturovaného uvažování a schopnosti plánování.
Co je náplní
GenAI je využívána pro brainstorming, návrh osnovy či scénáře, návrhu argumentace nebo pro plánování struktury případně časové osy vypracování projektu nebo dílčí úlohy.
Příklady aktivit pro rozvoj...
- na obsahu pracujeme
Spolupráce s AI
Na této úrovni je GenAI vnímána jako pomocník, zejména v kontextu zpětné vazby. Klade důraz na rozvoj kritického myšlení — konkrétně schopnost rozpoznat chyby, předsudky či nepřesnosti v generovaném textu.
Kdy je vhodné tuto úroveň využít
Pro rozvoj kritického myšlení a čtení s porozuměním, schopnost posoudit zpětnou vazbu a na jejím základě zkvalitnit vlastní výstup.
Co je náplní
GenAI poskytuje zpětnou vazbu na žákův výstup na základě daných kritérií. Může jít například o hledání širších souvislostí, faktickou správnost, stylistiku, srozumitelnost a podobně.
Příklady aktivit pro rozvoj...
- na obsahu pracujeme
AI naplno
Tato úroveň představuje zásadní změnu v tom, jak se GenAI využívá. Zatímco v nižších úrovních je používání GenAI omezené nebo řízené, zde se hodnotí, jak dobře žáci umí GenAI nástroje využít k řešení problémů a prokázání svých znalostí a myšlení. Důraz se tak přesouvá od kontroly k ověřování toho, co se žák opravdu naučil díky spolupráci s GenAI.
Kdy je vhodné tuto úroveň využít
Pro zvládnutí komplexní úlohy v omezeném čase, podporu samostatnosti a pro rozvoj tvůrčího myšlení.
Co je náplní
Žáci řeší zadanou úlohu s libovolnou technologií a jsou hodnoceni jak za návrh řešení, tak za způsob, jakým nástroje použili.
Příklady aktivit pro rozvoj...
- na obsahu pracujeme
Objevování AI
Poslední úroveň přistupuje k hodnocení kreativně a s výhledem do budoucna — AI se tu nevyužívá jen jako nástroj, ale jako prostředek k novému pojetí vzdělávání. Na rozdíl od nižších úrovní, které AI omezují nebo řídí, tato úroveň podporuje tvorbu nových přístupů a výstupů napříč obory. Navazuje na předchozí principy (např. autenticitu a kritický přístup), ale posouvá je do oblastí, které zatím nejsou běžné nebo technologicky dostupné.
Kdy je vhodné tuto úroveň využít
V projektové nebo badatelské výuce na základních a středních školách. Na vysokoškolské úrovni.
Co je náplní
Žáci a studenti nejen využívají AI, ale sami navrhují nové způsoby jejího použití a posouvají je za hranice běžného generování textů a obrázků.
Příklady aktivit pro rozvoj...
- na obsahu pracujeme