AI-detem-square_icon_200.png
  • Začínáme
    • Jak fungují chatboti
    • Dostupné nástroje
    • Kolik stojí chatboti
    • Registrace do služeb (chatbotů)
    • Věkové limity a právo
    • Zahraniční platby pro neplátce DPH
  • Prompty
    • Co je to prompt
    • Jak vytvářet prompt
    • Databáze promptů
  • AI asistenti
    • Co jsou AI asistenti
    • Jak využívat AI asistenty
    • Jak začít s tvorbou
    • Tvorba systémového promptu
    • Jaká data do AI asistenta patří
    • Testování a publikace
    • Databáze AI asistentů
  • Výuka s chatboty
    • Jak učit a hodnotit ve věku AI
    • Materiály do výuky
    • Strategie zavedení AI ve školách
    • Doporučení pro využívání AI na ZŠ a SŠ
    • Doporučení pro využívání AI na VŠ
  • O webu
    • Kdo za tím stojí
    • Pošlete nám prompt nebo AI asistenta
    • Kontakt
Menu
  • Začínáme
    • Jak fungují chatboti
    • Dostupné nástroje
    • Kolik stojí chatboti
    • Registrace do služeb (chatbotů)
    • Věkové limity a právo
    • Zahraniční platby pro neplátce DPH
  • Prompty
    • Co je to prompt
    • Jak vytvářet prompt
    • Databáze promptů
  • AI asistenti
    • Co jsou AI asistenti
    • Jak využívat AI asistenty
    • Jak začít s tvorbou
    • Tvorba systémového promptu
    • Jaká data do AI asistenta patří
    • Testování a publikace
    • Databáze AI asistentů
  • Výuka s chatboty
    • Jak učit a hodnotit ve věku AI
    • Materiály do výuky
    • Strategie zavedení AI ve školách
    • Doporučení pro využívání AI na ZŠ a SŠ
    • Doporučení pro využívání AI na VŠ
  • O webu
    • Kdo za tím stojí
    • Pošlete nám prompt nebo AI asistenta
    • Kontakt

Změna textu — stručně a jasně

Nikola

Prompt:

Zestručni text níže do několika odstavců s celkovou délkou 500 slov. Dodrž délku. Dále formuluj deset hlavních myšlenek souboru a zapiš je do odrážek. "Dnešní děti běžně využívají AI (Artificial Intelligence), ale navzdory tomu nedokáží často rozpoznat ani popsat, kdy a jak funguje. Zvyšuje se tak mezera v AI gramotnosti (AI literacy gap). Proto odborníci na AI a vzdělávání upozorňují na chybějící či nedostatečné začlenění výuky AI do vzdělávání na základních školách, aby se všichni žáci mohli stát kritickými uživateli technologií. Hlavní principy AI by se měly stát základními znalostmi podobně, jako znalosti přírodních věd — například periodická tabulka prvků či elektromagnetismus. Na jednu stranu AI přinese uživatelům, podnikům a ekonomikám značné výhody (zvýší produktivitu a hospodářský růst), na druhou však způsobí úbytek/změnu současných pracovních míst a některých profesí. Odhaduje se, že do roku 2030 bude investováno do oblasti rozvoje a implementace AI 15,7 bilionu dolarů. 35% společností celosvětově využívá AI, 42% k tomu hledá cesty. I když ne všechny profesní obory budou nahrazeny AI, lidé se znalostmi umělé inteligence budou na trhu práce pravděpodobně lépe ohodnoceni než ti, kteří tuto gramotnost postrádají. Vzniknou také nová povolání, která dnes ještě neexistují, podobně jak to zapříčinily technologie v minulosti. Výzkum Goldman Sachs Global Investment Research odhaduje, že jedna čtvrtina současných pracovních pozic by mohla být v USA (v EU podobně) automatizována umělou inteligencí, přičemž obzvláště vysoká pravděpodobnost je v administrativních (46 %) a právnických (44 %) profesích a nízké riziko ve fyzicky náročných profesích, jako je stavebnictví (6 %) a údržba (4 %). Generativní umělá inteligence je integrální součástí života i práce. Mnohé profese budou brzy vyžadovat minimálně základní znalosti a dovednosti v oblasti o AI, a proto je nezbytné, aby se mladí lidé vzdělávali a tyto dovednosti rozvíjeli, pokud chtějí být úspěšní na budoucím trhu práce. Cílem výzkumu je informovat vzdělavatele, rodiče a tvůrce politik o významu spolupráce v oblasti AI a vzdělávání. Vzdělávací instituce hrají klíčovou roli v přípravě mladých lidí na život v technologicky vyspělém světě. Výzkum zdůrazňuje, že je nutné, aby školy integrovaly výuku AI a učitelé byli v této oblasti alespoň minimálně znalí, aby mohli efektivně předávat znalosti o umělé inteligenci. Zároveň by měl být vzdělávací obsah postaven tak, aby žákům umožnil získat praktické zkušenosti s aplikacemi generativní AI. Současní žáci druhého stupně dosáhnou 30 let kolem roku 2042. Studiem AI na základní škole tak získají konkurenční kariérní výhodu a to nejen v technických (resp. IT) profesích. AI již nyní výrazně mění pracovní pozice téměř ve všech oborech lidské činnosti. Lze předpokládat, že její znalost bude v budoucnu ve většině profesí vyžadována, podobně jako je to nyní s nutností umět využívat ke své práci počítače. AI je v současnosti jedním z nejvíce se rozvíjejících průmyslových oborů. Zároveň může také výrazně přispět k řešení klimatické krize, umožnit kvalifikovanější rozhodování v oblasti snižování emisí uhlíku v průmyslových odvětvích nebo navrhnout, jak zajistit přístup k obnovitelným zdrojům energie. Na druhou stranu je však výzvou do budoucna, jak snížit nezanedbatelnou spotřebu energií na samotný provoz AI. Zralá společnost, připravená na tak revoluční technologii, jako je umělá inteligence, se může lépe bránit proti podkopávání demokracie radikalizovanou částí společnosti, k němuž příspívají sociální sítě a jejich algoritmy založené na AI. Umělá inteligence přináší velký pokrok v mnoha směrech a oborech. Vzbuzuje ale také obavy. Například že bude využívána neeticky, podporovat rasové předsudky, šířit falešná videa, sebere pracovní místa. Aby mladá generace, která bude zároveň tvůrcem, spotřebitelem i uživatelem umělé inteligence, mohla využívat její výhody a předcházet jejímu zneužívání, měla by pochopit její fungování, benefity i omezení. Musí zajistit, aby byla využívána eticky a bez předsudků. Umělá inteligence už nyní výrazně proměňuje naše životy. Mělo by být naším cílem, aby mladá generace rozuměla jejímu dopadu a potenciálu pro budoucnost. Je důležité, aby děti dostávaly pravdivé informace o AI a aby porozuměly technologii, která proměňuje naše životy."

Jak prompt funguje v jednotlivých aplikacích:

ChatGPT 3.5

ChatGPT 4o

MS Copilot

Claude Sonnet

Gemini

Ukázka výstupů (screenshoty):

ChatGPT 3.5
ChatGPT 4o
MS Copilot
Claude Sonnet
Gemini
ChatGPT 3.5

ChatGPT 4o

MS Copilot

Poznámka: Celý text přesahoval max. počet znaků promptu pro Copilot.

Claude Sonnet

Gemini

Bylo to přínosné?

Ano  Ne
Související prompty
  • Slovní a větný rozbor
  • Diferenciace textu — rozhovory
  • Práce s textem — shrnutí
  • Zvýraznění chyb v textu
  • Nedělitelné mezery
  • Stylistika

  Práce s textem — shrnutí

Diferenciace textu — rozhovory  

AI-detem-square_icon_200.png
Nezisková iniciativa AI dětem

Stránky Chatboti ve škole

Novinky do e-mailu

Začínáme

  • Jak fungují chatboti
  • Dostupné nástroje
  • Kolik stojí chatboti
  • Registrace do služeb (chatbotů)
  • Věkové limity a právo
  • Zahraniční platby pro neplátce DPH

Prompty

  • Co je to prompt
  • Jak vytvářet prompt
  • Databáze promptů

AI asistenti

  • Co jsou to AI asistenti
  • Jak využívat AI asistenty
  • Jak vytvářet AI asistenty
  • Databáze AI asistentů

Výuka s chatboty

  • Jak učit a hodnotit ve věku AI
  • Materiály do výuky
  • Strategie zavedení AI ve školách
  • Doporučení pro využívání AI na ZŠ a SŠ
  • Doporučení pro využívání AI na VŠ

AI dětem, z.s.

IČ: 17914582
Datovka: 4czjq6u
Číslo účtu: 2002446742/2010

Poptáváte vzdělávací akci či spolupráci?
Ozvěte se Kláře na: klara@aidetem.cz

Sociální sítě

Facebook Linkedin Youtube

O webu

  • Kdo za tím stojí
  • Pošlete nám prompt nebo AI asistenta
  • Kontakt

Pro monitorování návštěvnosti webu využíváme analytické cookies.

© AI dětem, z.s.